Ik kook graag met wijn, soms doe ik het in het eten.

Welkom op mijn site

Op deze site wil ik u vertellen over mijn hobby: de Volvo Amazon

In maart 2009 kocht ik mijn eerste Amazon, een P12194 uit het jaar 1967. Ik was heel enthousiast, dus zag ik de vele oneffenheden niet, die me al snel mateloos gingen irriteren.

Volvo P12194 / 1967

Hier op de foto lijkt het heel wat, maar hij was door de vorige eigenaar redelijk slordig opgekalefaterd. Maar vooral het interieur irriteerde me. Op onderstaande foto zie je waarom.

het interieur

Ik heb bij mijn huis geen grote schuur of garage waar ik de auto zou kunnen strippen en weer opnieuw opbouwen. Jammer, maar wensen moeten er blijven.

Dus na 3 maanden de auto weer op internet gezet en uiteindelijk ook verkocht, want wees eerlijk; voor een Amazon is altijd een koper!

volvo koplamp

 

De ware liefde...

En toen... kwam deze zandgele Volvo Amazon in mijn leven.

Volvo P131341S / 1969

Aan deze auto zitten natuurlijk ook wel wat oneffenheden, maar deze zijn te overzien, dus daar ben ik dan ook direct aan begonnen.

De Volvo Klassieker Beurs 2012

De 21e Volvo Klassieker Beurs 2012 ligt weer achter ons. Was u één van de vele bezoekers en heeft u foto's of een leuke video geschoten, mail deze naar info@iwout.nl en we maken er een leuk verslag van.

Volvo beurs 2012

Dit jaar niet in de Evenementenhal te Gorinchem, maar in de Home Box Exhibition Centre te Nieuwegein.

Terug in de tijd

Film (16:33) van de Volvo Klassieker Beurs 2008

 

Film (9:56) van de Volvo Klassieker Beurs 2009

 

Film (12:20) van de Volvo Klassieker Beurs 2010

 

Film (6:56) van de Volvo Klassieker Beurs 2011

 

Film (9:51) van de Volvo Klassieker Beurs 2012

...wees nou eerlijk, voor een VOLVO Amazon is toch altijd een koper!

Mijn auto taxatie-ervaring

 

Banner klein

Mijnklassieker-busje.nl

pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6

volgende

De geschiedenis van de Volvo Amazon

Begin jaren 50 besloot Volvo direkteur Assar Gabrielsson dat er een opvolger voor de succesvolle PV444 (de Kattenrug) moest komen.

Volvo 1953

Eind 1953 presenteerde ontwerper Wilsgaard de P1200. In 1954 begon vervolgens de ontwikkeling van de productieversie en kreeg het ontwerp ook een naam, Amazon. Omdat de Amazon 100 kg zwaarder was dan de PV444 werd besloten de B14-engine van de PV444 uit te boren naar 1583 cc en zo ontstond de B16-engine. De motor was uitgerust met één Zenith carbarateur en leverde 66 pk. Van de PV444 werden ook het 6-volt elektrische systeem, de drieversnellingsbak en het onderstel overgenomen.

Volvo 444 / 1953


In februari 1956 kondigde Volvo aan met een nieuw model te komen. Het internationale debuut vond plaats in oktober 1956 op de Londense Earls Court autotentoonstelling. In Zweden werd de verkoopprijs bepaald op 12.600 Zweedse Kronen. De Duitse bromfietsfabrikant Kreidler protesteerde vervolgens tegen de naam Amazon, omdat Kreidler deze naam in de meeste Europese landen reeds had laten registreren. Als gevolg hiervan besloot Volvo de auto buiten Scandinavië '121' te noemen.
Op 16 april 1958 werd de eerste Amazon geëxporteerd, namelijk naar Denemarken. Ter gelegenheid van haar achtiende verjaardag, kreeg prinses Margrethe officieel een Amazon aangeboden. Daarna begon de export op gang te komen. In Nederland kostte een Amazon toen ƒ 12.185,-. Vanaf 1960 werd de Amazon vervolgens naar de USA geëxporteerd, de kostprijs bedroeg daar toen $ 2.895,-.

pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6

Met de knoppen hieronder gaat u naar mijn site : iwout.nl
socialmediabanner facebook wout Email Wout Instagram Wout