Waarom zitten er altijd bumperklevers vóór mij?

Onze eerste bus

Zij had het busje zien rijden in Willemstad, het Brabantse wel te verstaan, na wat moeite te hebben gedaan om de eigenaar te vinden, is dit uiteindelijk gelukt en toen werd ik dus ingeschakeld om te kijken of het ons eigendom kon worden. We schrijven maart 2013, wat voor ons een gedenkwaardig moment is geworden.

Ons busje

Onze bus op een camping in Mont Ventoux

Van de nu "vorige eigenaar" hebben we het één en ander vernomen over de geschiedenis van deze voormalige brandweer-bus. Op de site van Vrienden Club T2 staat een verslag van Anco over de jaren dat hij de trotse eigenaar was. Het was dus een Katastrophenschutz-busje, oftewel in helder Nederlands; een Rampenbestreidings-bus. Het leuke van het verhaal is, dat er nog van alles bij de bus is wat aan die tijd herinnert. Zo zitten er aan beide kanten van de bus vlaggenhouders waarin vlaggen met een bepaalde kleur aangaven hoe ernstig de situatie was. Leuk hè.

vlaggenhouder

Enkle details van de Rampenbestreidings-bus

Nu zijn er natuurlijk wel weer een aantal dingen die je aan zo'n bus wil veranderen, een beetje je eigen smaak erin stoppen. Dus wordt er onder elkaar al druk gediscuseerd of er andere gordijntjes in moeten en en zo ja, welke kleur?! En er is al het één en ander gekocht om komende zomer lekker met de bus naar Zuid Frankrijk te gaan, een kampeertafeltje en natuurlijk een kookstelletje. Leuk om op zo'n manier al voorpret te hebben.

 

 

VW bus blauw

Bier zonder alcohol is als een beha aan de waslijn, het beste is eruit.

pagina: 1, 2, 3, 4

volgende

De geschiedenis van de Volkswagen Bus(2)

Specificaties van de eerste Transporter: 4 cilinders/ 1.1 liter/ luchtgekoeld, 25 PK, topsnelheid van 80 Km/U, 4,10 meter lang, 1,90 meter hoog en 1,70 meter breed, gewicht 990 kg. max. belading was 760 kg. En natuurlijk de kleur: blauw.

VW bus T1 Samba

VW bus T1 de Samba

Ooit schreef Volkswagen op een anschtkaart van de Transporter, om aan te geven waarom zij beslist geen watergekoelde motor wilden: Lucht bevriest niet, lucht kookt niet. En eerlijk is eerlijk, dat was nu net het probleem van de auto's uit die tijd.

VW bus T2

Vanaf 1968 zien we het volgende type op de markt verschijnen, namelijk de T2. Op het eerste gezicht leek er niet veel verandert, maar ondanks dezelfde wielbasis was hij toch 20 cm. langer als zijn voorganger. Dat betekende 5 kubieke meter meer inhoud. En vooral voor de chauffeur gaf dat meer comfort. Het bekende spijltje in de voorruit maakte plaats voor een bolle voorruit.

VW t2 1968

VW T2 1968


pagina: 1, 2, 3, 4

BackNext

Met de knoppen hieronder gaat u naar mijn site : iwout.nl
socialmediabanner facebook wout Email Wout Instagram Wout